Milyen költségcsökkentő lépéseket tesznek itthon a network ügynökségek?
[amennyiben alábbi levelünk olvashatatlan formában vagy képek nélkül jelenik meg, kérjük, kattintson ide!]
A WPP után az Omnicomnál (OMD, DDB), a Dentsunál (Isobar, iProspect) és az IPG-nél (Universal McCann) is szabadságolásról és fizetéscsökkenésről szóló globális körlevelek mennek. A legnagyobb reklámos cégcsoportok nagyon hasonló intézkedéseket vezettek be, de a leépítéseket amennyire lehet, el akarják kerülni. Megkérdeztük a hazai ügynökségi vezetőket is: eddig eltérő mértékben érintettek.

Omnicom: létszámstop, DDB Budapest: jól vagyunk

Az egyik legnagyobb reklámügynökségi holding, az Omnicom Group elnök-vezérigazgatója, John Wren egy, a teljes állománynak küldött eheti körlevélben arra figyelmeztet, hogy az alkalmazottak fizetetlen szabadságra küldése várható a vállalatnál. Az AdAge úgy tudja, ezek már a héten elkezdődhetnek.

Az Omnicom teljes vezetősége harmadával csökkenti a fizetését, Wren maga szeptemberig nem veszi fel a saját illetményét.  A körlevélben azt írta: „Az Omnicom leányai –  a DDB, TBWA, BBDO, PHD és az Omnicom Media Group - világszerte igénybe veszik az adott országok gazdasági mentőcsomagjait, hogy így csökkentsék az elbocsátások számát”. A vezérigazgató szerint a vállalatnál azonnali létszámstopot hirdettek és befagyasztották a fizetéseket, a külsős állományt pedig lecsökkentették. Amin lehet, most spórolnak, ide értve a szakmai versenyeken történő részvételt és az iparági eseményeket is.

Megkerestük Szabó Edinát, az OMD médiaügynökség magyarországi vezetőjét is, hogy a hazai ügynökségekre ez a bejelentés milyen hatással lesz, de Szabó csak annyit közölt, hogy a „helyi intézkedések egyelőre kialakítás alatt vannak", amelyről bővebben egyelőre nem szeretne nyilatkozni.

A DDB Budapest ügyvezetője, Hannes Wirnsberger viszont azt írta nekünk, náluk egyelőre nincsenek napirenden olyan átszervezések, amelyek munkaköröket is érintenének, és nincs is ilyesmiről szó a DDB-hálózaton belül. "Ma azt látjuk, hogy a belátható jövőre van elég munkánk és bevételünk. És mivel minden helyzet lehetőség is, és azon dolgozunk az ügyfeleikkel, hogy ebből is új projektekkel és bevételekkel jöjjönk ki. Persze olyan áramvonalasan kell működnünk, ahogy lehet, hogy elég pénzünk legyen átvészelni a krízist, úgyhogy ezt tesszük" - fogalmazott.

Dentsu: Megtettük a szükséges lépéseket
 
A Dentsu Aegis Network hasonló lépésekre kényszerült, hétfőn bejelentették, hogy fizetéscsökkentések és fizetetlen szabadságoltatások várhatóak a cégcsoportnál és ügynökségeinél, mint például a Magyarországon is aktív Isobar, a Carat, a Vizeum és az iProspect. Megkérdeztük Novák Pétert, az ügynökségi csoport hazai vezetőjét, hogy itthon ez miben nyilvánul meg, aki azt válaszolta: „a piaci (reklám-, média- és a  marketingszolgáltatások teljes körét érintő) folyamatokat, és a visszaesést érzékelve mi is megtettük a jelenleg szükséges költségcsökkentő lépéseket".

IPG: költségcsökkentés precedens nélküli környezetben, itthon nincs leépítés

Hasonló lépéseket jelentett az Interpublic Group of Companies (IPG) vezérigazgatója, Michael Roth is, aki egy nyilvánosságra került belső levélben tájékoztatta a holdinghoz tartozó ügynökségek dolgozóit, hogy bár a költségcsökkentő intézkedésekkel rengeteget tudtak spórolni, de bizonyos ügynökségek esetén elkerülhetetlenek lesznek a leépítések és a kényszerszabadságolások.

A memóban egészen pontosan azt írta: „szükség van a költségek további csökkentésére ebben a precedens nélküli gazdasági környezetben", amelybe beletartozik a „teljesítményalapú bérnövekedés (merit increase) leállítása, a bérek befagyasztása, a létszámstop és nem állandóra felvett munkavállalók elbocsátása, a nem létfontosságú költségek teljes befagyasztása, a kényszerszabadságolás olyan piacokon, ahol ez lehetséges, a bércsökkentés, és, sajnos, a munkavállalók elbocsátása is" – összegezte Roth a kilátásokat. Egyben bejelentette a globális management önként vállalat fizetéscsökkentését is.

Záprel Zsolt, az IPG Mediabrands magyarországi vezetője kérdésünkre elmondta: „Az IPG tőzsdén jegyzett felelős cégként ebben a helyzetben, ahol ennyire szélsőséges piaci átalakulások történhetnek ennyire hirtelen, egyetlen dolgot tehet: a költségeit igyekszik kontrollálni, optimalizálni. Minket is érint természetesen mindez. Most szükséges, hogy strukturáltabban, fókuszáltabban gondolkodjunk és lehetőségként tekintsünk a helyzetre.

Tettünk néhány intézkedést, amivel hoztuk az elvárt megtakarításokat. Ezek nagyrészt az üres, megüresedő, vagy szülési szabadságra távozó kollégák pozícióinak belső átszervezéssel történő lefedését jelentik, valamint juttatási oldalon a cafeteriát voltunk kénytelenek visszavonni. A management pedig önként lemondott a fizetése egy részéről, hogy munkahelyeket mentsünk. Így elértük azt, hogy minden munkavállalónkat megtartjuk és nem csökkentettünk béreket a vállalat többi részében" – mondta Záprel Zsolt.

WPP: idén egyáltalán nem neveznek versenyekre

A világ legnagyobb reklámos holdingja, a WPP március végén adott ki egy közleményt arról, hogy milyen lépéseket kell meghoznia (azóta nem adtak ki frissebb kommünikét). Ebben egyelőre nem volt szó leépítésről, bár Mark Read, a WPP vezérigazgatója az Adweeknek múlt héten adott villáminterjújában utalt rá, hogy ezek adott esetben elkerülhetetlenek lesznek. A WPP-nél is bejelentették a létszámstopot, a szabadúszókkal kötött szerződések felülvizsgálatát, illetve a nem életbevágó költségeket is visszavágják, mint az utazásra, szállásra és nem utolsósorban a versenynevezésekre fordított összegek. A WPP igazgatótanácsa önként vállalta a 20 százalékos fizetéscsökkenést legalább három hónap erejéig. Ezekkel a lépésekkel 1 milliárd dollárt is tud spórolni a cégcsoport.

A holding azt is bejelentette, hogy azonnali hatállyal felfüggeszti az 1,2 milliárd dollár értékű részvény-visszavásárlási programját (amiből eddig 400 milliót költöttek el), amelyet a Kantar csoport tavalyi eladása révén szerzett pénzből valósítottak meg. Egyben visszatartják a 2019 utolsó pénzügyi periódusa alapján fiztendő osztalékot is. Ez további 1,4 milliárd megspórolt dollárt jelent a WPP számára.

Pajor Attila, a WPP médiaügynökségeit tömörítő GroupM magyarországi operatív vezetője a Kreatív kérdésére elmondta: a WPP a dolgozók megtartásáért dolgozik, legfőbb értékének kollégáit tekinti, így egyáltalán nem szeretnének a leépítés eszközéhez nyúlni, ilyen még csak tervben sincs a cégcsoporton belül. A hazai WPP-ügynökségeknél egyelőre az alábbiak kerültek szóba: a menedzsment fizetésének önkéntes, 20 százalékos csökkentése (tehát Mark Read gondolata egészen a lokális piacokig lejött), időarányos szabadságolások, utazási költségek minimalizálása, rendezvényektől való távolmaradás, a saját rendezvények, illetve a reklámnevezések idei teljes törlése. A rövidített munkaidő csak a vészforgatókönyvben jelenik meg, amiben azzal számolnak, hogy a karantén még júliusban is tartani fog – mondta el Pajor Attila.

Megkérdeztük a WPP kreatívügynökségeinek a vezetőit is, Sályi Réka, a Geometry és Ogilvy márkákat is magába foglaló Geometry cégcsoport ügyvezetője elmondta: „Kollégáink, szakembereink a Geometry cégcsoport legfontosabb értékei, ezért olyan terveket dolgoztunk ki, amelyekkel minden munkatársunk hosszútávú foglalkoztatását kívánjuk biztosítani" – nyilatkozta Sályi Réka.

Palincsár László, a VMLY&R Group vezérigazgatója pedig úgy nyilatkozott: „Teljes összhangban a WPP globális és helyi hozzáállásával, a VMLY&R is elkötelezett híve, hogy a gazdasági és kulturális szempontból is legfontosabb értékét, a munkatársait megvédje. Az elmúlt időszakban sikerült egy olyan csapatot összekovácsolnunk, amely szakmailag és emberileg is kiemelkedő, így mi sem természetesebb annál, hogy ragaszkodunk hozzájuk. Jelenlegi gazdasági eredményeink jók, így nem látom okát annak, hogy radikális lépéseket tegyünk” – mondta Palincsár László.

Publicis Groupe: Az intézkedések nem drasztikusak

A Publicis Groupe 10 nappal a határidő előtt közzétette első negyedéves pénzügyi jelentését, amelyben bejelentettek egy, a koronavírus-járvány miatti 500 millió dolláros költségcsökkentő csomagot. Ez alapján 50 százalékkal csökkentették a fizetendő osztalék mértékét, a kifizetést pedig elhalasztották, ezen kívül rövid távon csökkentették a senior vezetők fizetését. Arthur Sadoun, a Publicis vezére 30 százalékos, az igazgatótanács és igazgatóbizottság (management board és management committee) tagjai önként vállalták javadalmazásuk 20 százalékos csökkentését.  

Ezen kívül az egyes piacok vezetőire bízzák, hogy átvilágítsák szervezeteiket, és ez alapján hozzanak olyan döntéseket, mint a fizetéscsökkentés, a csapatok átszervezése, rövidebb munkahetek vagy a szabadságoltatások. A leépítés szó nem szerepel a közleményben.

Sásdi Helga, a Publicis Groupe Hungary vezetője a Kreatív kérdésére elmondta: egy hálózaton belüli program keretében ki tudják aknázni más helyi, illetve a globális csapatok erőforrásait, amely a Publicis Groupe által létrehozott AI-platformnak, a Marcelnek is egy fontos része, és amely a kapacitások és lehetőségek megosztását segíti a Groupe-on belül. „Ahol lehetséges volt, csökkentettük a költségeinket, azonban, tekintve az egyedi helyzetünket a magyar piacon, azaz hogy globális ügyfelek számára dolgozunk, az intézkedések léptéke nem volt drasztikus, sőt, még kedvező hatásokat is tapasztalunk, ahogy gyorsabb és hatékonyabb új megoldásokat szállítunk a helyi és globális ügyfelek számára” – mondta Sásdi Helga.

Hozzátette: „Az összes ügynökséghez hasonlóan mi is napi szinten figyeljük a helyzetet, ehhez igazítjuk a csapataink méretét és a költségcsökkentő intézkedéseket, és ha szükséges, meghozzuk azokat a döntéseket, ami biztosítja a működésünket a változó üzleti világban. A dolgozóinkat átallokáljuk az általunk kezelt hét márkán belül itthon, illetve a hálózaton belül, amivel nemcsak a munkahelyeket tudjuk megőrizni, hanem új tapasztalatot is nyújtunk a csapatainknak” - mondta a Publicis Groupe magyarországi vezetője. 

Forrás:kreativ.hu
EGYPERCES levelünket a(z) {email} címre küldtük ki.
Ha biztosan meg szeretnéd kapni levelünket a jövőben is, vegyél fel minket címlistádba, kattints ide!
Leiratkozáshoz, kérjük, kattints ide.

Amennyiben kapcsolatba kívánsz lépni velünk, kérjük, leveled az info@egyperces.hu címre küldd. Adatvédelmi nyilvántartási számunk: 634-0004.
JOGNYILATKOZAT ÉS TÁJÉKOZTATÁS | IMPRESSZUM
A PPOS tanúsítja, hogy a szolgáltatásunk megfelel a hatályos adatvédelmi jogszabályoknak.