A Gazdasági Versenyhivatal 3,7 milliárdot kasszírozott tőlük, a Viber és az Alza.hu is izgulhat. Influencereket is bírságoltak, és mostanság a kábeltévé-piacon vizsgálódnak.
A Facebook és a Booking.com is befizette a rájuk kírótt milliárdos magyar versenyfelügyeleti bírságokat -- derül ki Rigó Csaba, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke által a Növekedés.hu-nak adott interjúból.
A magát ingyenesként hirdető, de a GVH megítélése szerint cserébe a felhasználói adatokat kiaknázó és értékesítő Facebookot 1,2 milliárdra csűrték meg, a Booking.com 2,5 milliárdos penálét kapott amiatt a pszichikai nyomásgyakorlás miatt, hogy a szállásfoglaló rendszer folyton figyelmeztet, hányan nézik még éppen az adott szállodai szobát. Rigó úgy fogalmaz, "nem túl meglepő módon" mindkét világcég bíróságon vitatja a döntéseket.
Ahogy arról már beszámoltunk, hasonló vizsgálat zajlik jelenleg a Viber és az Alza.hu ügyében is, a Viber a Facebookhoz hasonlóan ingyenesnek, és amellett még biztonságosnak is mondja magát, az Alza meg a Bookinghoz hasonlóan nyomasztja a nézelődőket az éppen vásárlók számával.
Nem látszott a #reklám
Az interjú arra is emlékeztet, hogy három Kasza-osztályú magyar influencerből kettőnek vaj van a fején a szponzorposztok ügyében: először Rubint Rékát, Kasza Tibort és Dukai Reginát is figyelmeztették, hogy hogyan kéne ezeket jelölni, de sem Rubintnak, sem Dukainak nem sikerült, így rájuk és ügynökségeikre 5, illetve 4 millió forintos bírságot szabtak ki.
A hatóság most a kábeltévé-piacot vizsgálja versenyirányból: az a benyomásuk, hogy a kis cégek drágábban jutnak a tévés tartalmakhoz a nagyoknál, és keresik, ennek jogsértő oka van-e.