Az új alapváltozat: Dacia Duster TCe 100 Prestige.
A legolcsóbb szabadidő-autó, egyben a legnépszerűbb Dacia a Duster. Új alapmotort kapott, az 1,0 literes, 100 lóerős és háromhengeres benzinest. Kipróbáltuk.
Az megvan, hogy már a Dacia Duster, a márka globálisan legkelendőbb modellje is csakis turbós motorokkal kapható? Az 1,6-os szívó benzines kifutása után immár a csak háromhengeres és 1,0 literes, de turbós, 100 lóerős, 160 Nm nyomatékú benzines a belépő, és ezzel csöppet sem járunk rosszabbul, mint elődjével, a még négyhengeres, 1,6-os szívóval! Van összehasonlítási alapom, hiszen a korábbi alapbenzinest is teszteltem (sőt, egy ismerőst rá is beszéltem arra az autóra, máig szereti, így engem sem kíván a pokolba).

Bár az új turbómotor egy hajszálnyit nyomatékosabb, 156 helyett 160 Nm nyomatékot ad, és már alacsonyabb fordulaton, a katalógusérték szerinti 100-as sprint gyengébb (12,5 s). Érzésre ugyanakkor élénkebben mozog a turbós alap-Duster. Nem hiszem, hogy túlzottan érdekes, de végsebessége 1 km/órával nőtt. Sokkal fontosabb, hogy alapjáratán is csak alig érezni a háromhengerességet, fordulaton pedig egyáltalán nem. Váltója bár 5 fokozatú, de jó áttételezésű és kapcsolhatóságú, persze az nem vitás, hogy ha valaki sokat autópályázik, ne az alapmotort válassza, ugyanis egyedül itt 5 fokozatú az amúgy jól kapcsolható váltó.


Ha a papíradatokat nézzük, a korábbi 1,6-os 114 lóerejével szemben ugyebár 100 pacival kell beérni, ám vezetés közben csöppet sem érződik gyengébbnek az új alapmotor. Ahogyan a nyomaték, úgy a csúcsteljesítmény is alacsonyabb (5000/perc) fordulaton érkezik. Ahhoz a közlekedéshez (város, országút, akár könnyű terep), amihez a Duster való, tökéletesen passzol ez a motor is, de autópályán sem vérzik el. Igaz, a 130 km/órás tempó ezzel sem túlzottan "pálya", mert az amúgy 6-7 l/100 km között fogyasztó motor ott már inkább 8 liter körül kortyol, miközben a szélzaj is érezhető már. Némi ügyeskedéssel (autópályán a 120 km/órás tempót kevéssé túllépve) viszont a tesztátlag megállt (műszer és tankolás szerint egybehangzóan) 6,6 l/100 km értéknél, ami szerintem teljesen korrekt, és nem mellesleg 0,5 liter spórolás a korábbihoz mérten.
Amúgy a Duster régi ismerős, és még mindig remek autó. A 4,34 méter hosszú ötajtós kívülről nem batár, viszont mégis tisztességes SUV megjelenésű, utastere 4 felnőttnek is elegendő. Kellemesen magas az üléspozíció, az első generációval szemben már teljesen korrekt ülésekkel, a sofőrnél szintszabályzással és 4 irányban állítható kormánnyal. Az utastéri műanyagok bár kivétel nélkül kemények, a formák vannak annyira jók, hogy ez csöppet sem zavaró. Prestige szinten már van érintőképernyős, Apple CarPlay/Android Auto funkciós, tolatókamerás audiorendszerünk is, ami körkamerákkal is kiegészíthető. Ez az autó így fullextrásan 4,7 millió forint (plusz még 135 ezer forint a metálfény rá). Az alap Duster 3,4 millióról, a klímás, már korrektül felszerelt Essential közbenső verzió kereken 4 millió forintról startol.
A legolcsóbb új - kompakt - SUV, ami nem csak a legolcsóbb, az egyik legkomfortosabb is. Futóműve úgy nyeli el az úthibákat, hogy közben az úton is tartja az autót. És a Dusternek van még egy óriási ütőkártyája, úgy tud a legolcsóbb SUV lenni, hogy már nem egy fájdalmas kompromisszum, már vállalható autó, alapból is 3 év/100 000 km, de akár 5 év/200 000 km garanciával, előre vásárolható szervizcsomagokkal, tervezhető és nem vészes költségekkel. Legfőbb konkurense, a nála hajszálnyit kisebb és kevésbé terepjárós Suzuki Vitara hasonló felszereltséggel, de 4 hengeres és izmosabb motorral mintegy 800 ezer forinttal, azaz 20 százalékkal drágább - magyarán mindkettő értékarányos, a Duster remek belépő, ha SUV-ra vágyunk.