A legjobb autóextrák, amelyek a legrosszabbak lehetnek
[amennyiben alábbi levelünk olvashatatlan formában vagy képek nélkül jelenik meg, kérjük, kattintson ide!]
Innováció, fejlődés – a folyamatos változás fogyasztói társadalmunk egyik alapvető mozgató rugója, amely számos előrelépést és megannyi zsákutcát szül. Az elmúlt néhány évtizedben az autóiparban rengeteg kiváló ötlet született, amelyek villámgyorsan meg is jelentek a sorozatgyártásban. De akármilyen jól is hangzik egy-egy extra vagy elképzelés, az fabatkát sem ér, ha a kivitelezése nem üti meg azt a szintet, hogy működjön a dolog. Az alábbiakban éppen ezek közül szemezgetünk.

Esőérzékelős ablaktörlő: az extra, amely az egész cikk születésének ötletét elültette a fejünkben. Magát az esőérzékelőt a Cadillac már az 1950-es években alkalmazta, az ablaktörlők működtetésével azonban először csak 1996-ban kötötték össze a szenzorokat szintén az amerikaiak. A találmány villámgyorsan elterjedt, és miközben már szinte minden autóhoz elérhető, a rendszer tökéletes kivitelezése még mindig csak nagyon keveseknek sikerül.

A lényeg az lenne, hogy a rendszer az ablaktörlés feladatát teljesen automatizálja, az érzékenység állításával pedig az egyéni ízléshez lehessen hangolni a törlések gyakoriságát. Ez azonban az elmélet, a gyakorlatban az egyik szinten a rendszer túl gyakran töröl, szárazon koptatva a szélvédőt és a lapátokat, az alacsonyabb fokozaton pedig elvétve törli csak a kilátást fedő vízcseppeket. Legyen prémium vagy egyszerű autógyártó: az opció megvalósításának minősége enyhén szólva erősen hullámzik, és nagyjából sehol sem tökéletes.

https://services.maxima.hu/upload/images/56168/opel_combo_b1_medium.jpg

Tolatókamera: a rendszer működését magyarázni sem kell, azonban némely autógyártó spórolási szándéka csúfos kudarcot szül ebben a műfajban is. Hiába van full HD felbontású kijelző, ha hozzá még a 10 éve berendelt akciós készletből visszamaradt QVG felbontású kamerát társítja a gyártó: a 320x240 pixelt 16:9-es arányra megvágva és akár még nagyítva csak színes pacákat látunk. Persze így is észrevesszük, ha éppen egy vízilovat akarunk letolatni, de mondjuk a másodlagos funkció, a hátulról távolabbról érkező forgalom észlelése már reménytelen. Mindezt pedig meglepően sokan képesek elsütni a több százezres, madártávlati nézetből 360 fokos panorámát kreáló rendszereknél – egyszerűen túl sok 10+ milliós autóban találunk gyatra rendszereket.

https://services.maxima.hu/upload/images/56168/nissan_xtrail_16t_2015_20.jpg

Parkolóradar: az opció, amely mindenhol, mindig működik nagyjából, de nem csak pozitívumokkal jár. Ha elöl is vannak szenzorok, akkor elég egy rossz helyre érkező kis kavics, egy kis hó, és máris kapcsolhatjuk ki a folyamatosan sípoló rendszert. És ha már sípolás: ezek a radarok pont ott nem segítenek, ahol a legnagyobb szükség lenne rájuk: az utolsó 40 centiméteren. A legtöbb rendszer ott már kisípol, holott a legtöbb vezető azért be tudja lőni az autója valamelyik végét 40 centiméterre (vagy legalábbis a rutinvizsga megszerzésekor még be tudta), az értékes információ ezen belül érkezne. Így aztán a rendszer valós előnye kb. kimerül abban, hogy sípol, ha valami olyan tárgynak készülünk nekimenni, amelynek létezéséről nem tudtunk – persze ez sem elhanyagolható, de lehetne ezt jobban.

https://services.maxima.hu/upload/images/56168/suv_a5_medium.jpg

Távolságtartó tempomat/ráfutásra figyelmeztető: nincs is rosszabb egy olyan többszázezres extránál, amely csak idegesít és haszontalanul növeli autónk tömegét. Márpedig a rosszul belőtt távolságtartó tempomat (amely manapság szerencsére egyre kevéssé gyakori) ilyen. Mit csinálhat az előttünk haladóhoz képest távolságot tartó rendszer olyan rosszul? Például a lassan haladó jármű megközelítésekor a motorfék helyett már eleve fékezhet, idejekorán, értékes kilométerekkel csökkentve hatótávunkat. Vagy követés közben szigorúan az önmaga által például 786 centiméteresre belőtt távhoz ragaszkodik, idegesen fékezve és gyorsítva, amint egy-egy centivel kilendülünk valamelyik irányba (a költői túlzás engedtessék meg ezúttal). Emellett a ráfutásra figyelmeztető rendszereknél is láttunk már olyat, amely nagyon sok falsot jelentett – ha pedig egy ilyen vészjelzés felkelti a hátul békésen szundikáló kisgyermekünket, bizony átgondoljuk, hogy kikapcsoljuk-e az egyébként hasznos rendszert.

https://services.maxima.hu/upload/images/56168/honda_crv_b4_medium.jpg

Automatikus távolsági fényszóró: sajnos magunk is sok olyan vezetőt láttunk, akiknek kimondottan nehezére esik a reflektor felkapcsolása (majd lekapcsolása), pedig kevesebb kihagyott ziccert tudunk annál, mint hogy egy adott helyzet tökéletes megvilágítási lehetősége helyett inkább a sötétben vakondozunk. Pedig van ennél is rosszabb. Az adaptív fényszórók munkája a legtöbbször tiszteletre méltó, de a köztes megoldás, az egyszerűen refikapcsolgatós automatika munkája sok esetben kritikával illethető. Találkoztunk már olyan típussal, amiben annyira gyatrán működött mindez, hogy nagyjából azzal sem jártunk volna rosszabbul, ha magunkat refizett volna arcba a rendszer. Elvakított, emiatt villogtató szembejövők és teljes sötétben tapogatózás is kijárt nekünk, amíg nagyon messzi éghajlatra kívánva a rendszert ki nem kapcsoltuk.

https://services.maxima.hu/upload/images/56168/toyota_rav4_20_2019_23_medium.jpg

Bőrkormány/bőrkárpitozás: a kárpitozás ízlés kérdése, a bőrborítású kormánykereket viszont mindenki szereti, csak éppen főleg mostanság már csak elvétve találkozunk igazi bőrrel. Rendben, a barátságos kis állatok fékevesztett mészárlásának mi sem vagyunk hívei (az önámítás határán innen), de műbőrből is lehet jó minőséget előállítani. A finoman illatozó bőrkárpitozásnál pedig kevesebb meghitt, igényességet sugárzó dolgot tudunk elképzelni egy autóbelsőben a magunk számára. Ehhez képest gyakran érintésre is borzalmas, már-már sátorlap szintű dolgokkal is képesek megajándékozni minket az autógyártók a sokszázezres felár ellenében – izzadás- és befülledésgaranciával.

https://services.maxima.hu/upload/images/56168/jaguar_i_pace_e5.jpg

Központi rendszerek: brutál felbontás, ütős grafika, menő funkciók – mindezt 2020-ra már nagyon sokan kínálják, de mint mindig, itt is erős szórással. Csak éppen mindez semmit sem ér, ha egy percig tart a rendszer teljes felállása és ha azonnali reakció helyett másodperces késéssel jön a váltás parancsunkra. Elsősorban nem a hardverrel, hanem a szoftverek optimalizációjával van a gond, ami jó hír, mert egy alapos frissítés még mindig csodát tehet. Fokozottan idegesítő, amikor a digitális műszercsoport dolgozik lassan, sőt, van olyan, hogy pl. a pillanatnyi fogyasztás felugró ablakára is várni kell, holott felugró ablakokban már a Windows 95 is kimondottan erős volt.

Digitális műszercsoportok: nem rossz ötlet a digitális műszercsoport, hiszen a vezető orra elé tett információ (mondjuk a navigációs rendszer térképkijelzése) nem csak látványos, de hasznos is tud lenni, emellett pedig a személyre szabhatóság követelményének is jobban eleget tesz egy ilyen panel. Ráadásnak csinosabb is lehet - ha jó kivitelezést kap. Van, ahol viszont egy egyszerű négyzetes vagy 16:9-es képernyőn, kontraszt és tisztességes feketék nélkül kapjuk meg az analóg műszercsoportot, érdemeleges variálhatóság nélkül. Ezért aztán tényleg felesleges fizetni.

https://services.maxima.hu/upload/images/56168/audi_tt_rs_f3_medium.jpg

A fenti felsorolásból is látszik: a valóság sokkal árnyaltabb, mint a papírforma, egy-egy autó felhasználási élményét pedig alapvetően befolyásolja egy-egy részegység trehány kivitelezése. De a problémák sajnos túlmutatnak azon, hogy éppen milyen drága autóról van szó. Sőt, az ártól gyakran teljesen független egy-egy megoldás hanyag megoldása, ezért nem árt résen lenni, ha kimondottan egy-egy extra miatt döntenénk az adott típus mellett. Emellett pedig ezúton is buzdítjuk a gyárakat a jó ötletek megfelelő kivitelezésére, hiszen nincsen annál rosszabb élmény, mint hogy egy ötlet szintjén kiváló felszereltséget a kivitelezése miatt nem tudunk használni.

Forrás:autopult.hu
EGYPERCES levelünket a(z) {email} címre küldtük ki.
Ha biztosan meg szeretnéd kapni levelünket a jövőben is, vegyél fel minket címlistádba, kattints ide!
Leiratkozáshoz, kérjük, kattints ide.

Amennyiben kapcsolatba kívánsz lépni velünk, kérjük, leveled az info@egyperces.hu címre küldd. Adatvédelmi nyilvántartási számunk: 634-0004.
JOGNYILATKOZAT ÉS TÁJÉKOZTATÁS | IMPRESSZUM
A PPOS tanúsítja, hogy a szolgáltatásunk megfelel a hatályos adatvédelmi jogszabályoknak.